„@ktywnie w sieci” – audycje o ochronie wizerunku i hejcie w sieci w podcaście „3gr o ekonomii”
10 grudnia, 20248. edycja Konkursu Europejski Quiz Finansowy!
19 grudnia, 2024X Krajowa Konferencja OFMA – za nami!
Blisko 100 dziennikarzy i dziennikarek mediów akademickich oraz studentów marketingu i komunikacji społecznej wzięło udział w jubileuszowej X Krajowej Konferencji Ogólnopolskiego Forum Mediów Akademickich (OFMA). Młodzi adepci dziennikarstwa aktywnie uczestniczyli w panelach, dyskusjach i debatach z inspirującymi przedstawicielami polskich mediów.
X jubileuszowa Krajowa Konferencja OFMA odbyła się w dniach 28 listopada – 1 grudnia br. w Warszawie. W jej trakcie blisko 100 przedstawicieli i przedstawicielek mediów akademickich z całej Polski wzięło udział w rozwijających spotkaniach, warsztatach i szkoleniach z dziennikarzami oraz specjalistami od PR i marketingu. Doroczne wydarzenie było także okazją do networkingu, wymiany doświadczeń i zdobycia cennej wiedzy od starszych kolegów i koleżanek z branży.
Podczas uroczystego otwarcia Konferencji głos w formie specjalnie przygotowanego nagrania zabrał Dariusz Wieczorek, minister nauki i szkolnictwa wyższego. Następnie przemawiała Barbara Szelewa-Kropiwnicka z Departamentu Analiz Strategicznych i Popularyzacji Nauki Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz członkowie Zarządu Warszawskiego Instytutu Bankowości: Prezes Waldemar Zbytek, oraz Wiceprezes Michał Polak. W swoich przemówień podkreślali oni wagę zawodu dziennikarza, jego znaczenie dla społeczeństwa, a także wyzwania i odpowiedzialność, z którymi wiąże się ta ścieżka zawodowa.
W piątek 29 listopada młodzi dziennikarze mogli wziąć udział w wizytach studyjnych w redakcjach największych ogólnopolskich mediów: TVN 24, Polskiej Agencji Pasowej oraz Radia ZET. Uczestnicy konferencji ze ścieżki PR i Marketing w tym czasie brali udział w warsztatach „Mamy kryzys, kryzys, kryzys, czyli o zarządzaniu komunikacją kryzysową”, które poprowadził dr Paweł Lasiuk, ekspert ds. PR, w przeszłości związany m.in. z NASK, Techland, Grayling, MSL. Ważnym punktem agendy tego dnia była również debata o przyszłości mediów akademickich w Polsce. Dyskusja przyniosła wiele konkluzji, które z pewnością organizatorzy, jako instytucja wspierająca media akademickie, będą podnosić przy okazji rozmów z interesariuszami rynku medialnego i akademickiego w Polsce.
W sesji popołudniowej uczestnicy mieli okazję wysłuchać firesite chatów z zaproszonymi gośćmi. W pierwszym z nich pt. „Dziennikarstwo w służbie gospodarki i bezpieczeństwa ekonomicznego”, Agata Sułkowska z redakcji “Płyń pod Prąd” rozmawiała z Agnieszką Wachnicką, Wiceprezeską Związku Banków Polskich. Drugi firesite chat pn.: „Dziennikarstwo w służbie cyfryzacji i bezpieczeństwa cybernetycznego”. Szymon Majchrzak z Radia Poznań miał przyjemność zgłębić tę tematykę wraz z gościem, którym był Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji.
Zakończeniem części merytorycznej tego dnia była debata „Horyzonty dziennikarstwa i komunikacji społecznej dla kolejnych pokoleń naukowych i branżowych”, do której zaproszono wybitnych przedstawicieli świata akademickiego z całego kraju. W debacie wzięli udział:
- dr hab. Szymon Ossowski, prof. UAM, Dziekan Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu;
- dr hab. Iwona Hofman, Dyrektor Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach, Wydział Politologii i Dziennikarstwa, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- dr hab. Agnieszka Hess prof. UJ, Przewodnicząca Rada Dyscypliny Nauki o Komunikacji Społecznej i Mediach, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński.
Rozmowę moderował Piotr Topoliński z Akademickiego Radia Kampus.
Po debacie nastąpiło wręczenie podziękowań dla wydziałów partnerskich, które wspierają organizację Ogólnopolskiego Forum Mediów Akademickich od samego jego powstania, a dzień ten zwieńczył wieczorny bankiet jubileuszowy.
Agenda drugiego dnia OFMY, czyli soboty, była wypełniona interesującymi panelami, także w podziale na dwie ścieżki tematyczne: „Dziennikarstwo” oraz „PR & Marketing”. W ramach pierwszej ścieżki odbyły się zajęcia: „Jak Cię słyszą, tak Cię widzą, czyli dlaczego dobrze aby na początku (kariery) było słowo?”, prowadzone przez Kasię Węsierską z Radia ESKA; „Cały dzień pracy dla 30 minut emisji, czyli wieczorny program informacyjny „od kuchni”, prowadzone przez Pawła Płuskę, TVP/19:30; „Dziennikarstwo sportowe – wczoraj, dziś i jutro”, z udziałem Dariusza Szpakowskiego, TVP oraz „Rola tabloidu w dobie mediów społecznościowych”, prowadzony przez Macieja Kabrońskiego, eksperta ds. mediów, w przeszłości m.in. Ringier Axel Springer, Wirtualna Polska, Polskapresse.
W ścieżce „PR & Marketing” uczestnicy wzięli udział w panelach: „Personal branding – najczęstsze błędy początkujących”, który poprowadziła Aleksandra Tobiasz, OlsonTOday; „Influencer marketing – nie wszystko złoto co się świeci”, przeprowadzone przez Julię Nerek z Personal PR; „Nieskazitelny” wizerunek marki – czy aby na pewno to PR-owy „Złoty Graal”?, podczas którego Krzysztof Grad przeprowadził rozmowę z Przemysławem Barbrichem ze Związku Banków Polskich, Moniką Borzdyńską z Avii Świdnik i Darią Sulgostowską z G2A.COM; a także „Sztuczna inteligencja w PR – nowe (nie)zwykłe narzędzie pracy”, które poprowadziła Joanna Zalewska, ekspert ds. PR, w przeszłości m.in. KDPW, Accenture, Microsoft.
W sobotę odbyły się również 2 panele stworzone wspólnie dla obu ścieżek tematycznych. Tę część wydarzenia rozpoczęliśmy od debaty „Kobiety w mediach, czyli sky is no limit”, gdzie Monika Kowalczyk z Fundacji Warszawski Instytut Bankowości miała przyjemność porozmawiać ze swoimi gościniami: Karoliną Wysotą, Money.pl; Agnieszką Szydłowską, Program III Polskiego Radia; Renatą Kim, Newsweek i Sandrine Meunier, TVP. Tuż po wyraźnym głosie kobiet na naszej scenie zagościł Konrad Piasecki z redakcji TVN24, z którym rozmowę „Z polityką na Ty, a z politykami na odległość – czy to (jeszcze) możliwe?” poprowadził Filip Folczak.
Ostatnim merytorycznym punktem X jubileuszowej Krajowej Konferencji OFMA był quiz “Wiedzy o dziennikarstwie i nie tylko”, w którym nagrody i pamiątkowe puchary za miejsca na podium wręczono podczas finału konferencji.
Tuż po quizie nadszedł czas podsumowań w ramach finału konferencji. Kilka słów podsumowania wygłosili między innymi: Damian Syjczak, Szef Gabinetu Politycznego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego; Natalia Żyto, Rzeczniczka Prasowa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Michał Polak, Wiceprezes Zarządu Fundacji Warszawski Instytut Bankowości.
OFMA nie byłaby sobą, gdyby nie wspólna integracja na tanecznym parkiecie, na który udali się uczestnicy tuż po oficjalnym zakończeniu Jubileuszowej X edycji wydarzenia, Mamy nadzieję, że nawiązane w trakcie OFMA kontakty i znajomości zaowocują w przyszłości.
Do zobaczenia za rok!